Kuopion konservatoriolta valmistuneet muusikot uudessa Kaksoiselämää-musikaalissa Kuopion kaupunginteatterilla

Kuopion konservatoriolla muusikoiksi aikanaan opiskelleet saksofonisti Katja Koskinen ja kitaristi Kristian Pyykkö ovat Kuopion kaupunginteatterissa helmikuussa 2020 ensi-iltansa saaneen Kaksoiselämää-musikaalin orkesterin soittajia. Konservatorion ammatillisen koulutuksen opinnot ovat musiikin ammattilaisuuteen tähtääville erinomainen väylä löytää työelämän kontakteja taidealalla ja saada valmiuksia työelämässä toimimiseen. Seuraavissa haastatteluissa Koskinen ja Pyykkö kertovat omat tarinansa ja kokemuksensa konservatoriolla opiskelusta ja tiestä teatterityöhön.

Kuopion kaupunginteatterin Kaksoiselämää-musikaalin orkesteriin kuuluvat: Elina Lehikoinen (orkesterin johto, piano), Roope Pelkonen (koskettimet), Katja Koskinen (saksofoni), Kristian Pyykkö (kitara) Artturi Ahlstedt / Markku Lehikoinen (basso), Antti-Pekka Rissanen / Vilho Kananen (rummut).


 

Kuopion konservatoriolla opiskelu antoi saksofonisti Katja Koskiselle eväitä työelämään sekä elinikäisiä ystäviä ja soittokavereita

 

Muusikko Katja Koskinen on saksofonisti Kuopion kaupunginteatterin Kaksoiselämää-musikaalin orkesterissa. Hän opiskeli Kuopion konservatorion rytmimusiikkilinjalla vuosina 2005-2009 pääinstrumenttinaan saksofoni. Koskiselle on jäänyt mieleen paljon hyviä muistoja Kuopion konservatoriolla opiskelusta: – Päällimmäisenä mieleen tulevat useat hienot produktiot, joissa sai olla mukana soittamassa ja kerryttämässä ammatillista kokemusta. Opiskeluajoilta Koskinen kokee oppineensa paljon rutiinia esiintymiseen ja keikkailuun – sitä tuli opinnoissa tehtyä niin paljon.

 

 

Konservatoriolla opiskelu antoi paljon eväitä tulevaisuuden työuralle

Koskinen haluaa nostaa Kuopion konservatoriolla opiskelun hyvistä puolista esille vapauden valita sivusoittimia. Hän itse valitsi opiskeluaikanaan sivusoittimeksi klassisen huilun, josta oli mahdollista tehdä opintoja pääaineen kanssa samaan tahtiin. Koskinen kokee, että opiskelu konservatoriolla antoi paljon eväitä tulevaisuuden työuralle, opettajana ja muusikkona työskentelemiseen.

Kuopion Konservatorio on pieni yhteisö, jossa on mahdollista tehdä yhteistyötä myös ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kanssa. Koskiselle konservatorion opiskeluajalta on jäänyt elinikäisiä ystäviä ja soittokavereita, joiden kanssa hän soittelee edelleen.

 

Opiskeluajan työelämäkontaktit ammattimuusikoihin kehittivät ammatillisesti

Koskinen aloitti työt Kuopion kaupunginteatterilla vuonna 2006 kun hänen silloinen saksofoninsoitonopettaja Martti Hautsalo pyysi Koskista Minna-musikaaliin tekemään puolet näytöksistä. Hautsalo opetti Koskiselle teatterin pelisäännöt ja kuinka siellä työskennellään. – Olen äärettömän kiitollinen Martille tästä mahdollisuudesta päästä nuorena opiskelijana mukaan kaupunginteatteriin. Siitä asti olen ollut mukana kaupunginteatterin produktioissa, Koskinen toteaa. – Opiskeluaikana eniten minua kehitti se, että pääsin soittamaan teatterilla opettajien ja ammattimuusikoiden kanssa.

 

Konservatorio-opinnot ovat hyvä mahdollisuus löytää itsensä muusikkona

Koskinen kokee, että teatterityö on muusikolle unelmatyö. – Työ on ammattimaista ja kurinalaista. Saan työskennellä erittäin inspiroivassa ja luovassa työyhteisössä hyvässä työilmapiirissä, Koskinen summaa.

Uusille opiskelijoille ja konservatorioon opiskelemaan pyrkiville Koskinen haluaa sanoa seuraavaa: – Kannattaa jo opiskeluaikana yrittää verkostoitua työelämään, jotta koulun jälkeen on helpompi aloittaa työ ammattimuusikkona. Konservatorio-opinnot ovat hyvä mahdollisuus löytää itsensä muusikkona, joten ota siitä kaikki irti!

 


 

Kuopion konservatoriolla opiskelu tarjosi kitaristi Kristian Pyykölle käsityksen siitä, millaista ammattimuusikkona toimiminen on

 

Muusikko Kristian Pyykkö on kitaristi Kuopion kaupunginteatterin Kaksoiselämää-musikaalin orkesterissa. Hän opiskeli Kuopion konservatoriossa vuosina 2009–12 pääinstrumenttinaan sähkökitara. Opiskeluajoista Pyyköllä on hieman kahtiajakoisia muistoja. Yhtäältä oli hauskaa päästä työskentelemään ammattilaisten kanssa musiikin parissa ja soittamisessa kehittyminen kiinnosti. Toisaalta siihenastinen elämä muuttui ja ensimmäiset askeleet itsenäisenä ihmisenä sekä ammattitaitoisena muusikkona sisälsivät normaaleja nuoren miehen kasvukipuja.

 

Konservatoriolla opiskelu oli oman musiikillisen identiteetin etsimisen aikaa

Ammattilaisuus ja sen vaativuuden oivaltaminen eivät olleet vaikeita asioita hahmottaa. Suurimmat hankaluudet Pyykkö kohtasi henkisellä tasolla ja oman musiikillisen identiteetin horjumisen ja löytämisen kanssa. Ympäristön Pyykkö koki vaativaksi, kuten sen ammattilaisuuteen tähdätessä tulee ollakin. Täytyi olla valmis muuttamaan omia käsityksiä musiikista ja soittamisesta unohtamatta niitä lähtökohtia ja musiikillisia juuria, joista oli tullut.

Kaiken kaikkiaan Pyyköllä on kuitenkin hyviä muistoja opiskeluvuosista ja opiskelukavereistaan. Monet ammatilliset verkostot luotiin noina tärkeinä vuosina. Pyykkö muistaa opinnoistaan paljon hienoja produktioita ja keikkoja sekä mikä tärkeintä: koulutus takasi ammattitaidon tehdä työtä rakastamansa asian parissa.

Pyykkö on aiemmin työskennellyt Kuopion kaupunginteatterilla Kolme iloista rosvoa -musikaalissa, jonka musiikillinen työryhmä sisälsi paljolti samoja henkilöitä kuin paraikaa käsillä olevan Kaksoiselämää-musikaalinkin. Kaksoiselämää oli siis mukava ja luonnollinen jatkumo edelliselle työlle. Hyvin ja ammattitaidolla hoidettu työ ensimmäisessä musikaalissa takasi paikan myös seuraavaan produktioon.

 

Teatterityössä on oltava valmis tekemään kompromisseja

Millaista työ teatterilla sitten on muusikon näkökulmasta? Tähän Pyyköllä on selkeä vastaus: -Erittäin hienoa ja opettavaa! – Saa seurata ammattilaisten työskentelyä niin näyttelijöiden, tanssijoiden, muusikoiden ja tekniikan osalta. On ollut hienoa tehdä yhteistyötä äänentoiston ja tekniikan kanssa ja sitä kautta pyrkiä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen, Pyykkö pohtii.

– Keskustelu on kaiken aikaa ollut avointa ja kehittävää ja siten on oppinut myös omista soittimista ja laitteistosta uusia asioita. Eritoten teatterissa täytyy olla valmis tekemään kompromisseja esimerkiksi äänenvoimakkuudellisissa asioissa. Tällöin ammattitaidosta, monipuolisuudesta ja yhteistyökyvystä on ollut korvaamaton apu, Pyykkö luonnehtii.

Pyykkö kokee konservatoriolla opiskelun hyödyttäneen tulevaa työuraa varten tarjoamalla käsityksen siitä, millaista ammattimuusikkona toimiminen on. Opinnoista hän tuntee saaneensa tarvittavat taidot ja koulutuksen ammattiin. – Toki todellinen ammattitaito syntyy kokemuksen kautta, mutta konservatorion tarjoamat valmiudet ovat huippuluokkaa, Pyykkö sanoo.

 

”Opi tuntemaan itsesi ja pyri löytämään oma musiikillinen identiteettisi”

Pyykkö kehottaa muusikon opintoihin hakeutuvia miettimään tarkkaan, mitä haluaa musiikin parissa tehdä. – Ammattilaisuus on hieno, mutta vaativa väylä. Tulevaisuuden työtilanteet ovat haasteellisia ja kilpailu on entistä kovempaa.

Pyykön viesti tuleville opiskelijoille ja heille, jotka miettivät Kuopion konservatoriolle hakemista on: – Vaikka tavoitteesi ei olisi ammattilaisuudessa, tarjoaa konservatorio silti hienon alustan elinikäiselle musiikin parissa toimimiselle. Opi tuntemaan itsesi ja pyri löytämään oma musiikillinen identiteettisi. Ja kehitä henkisiä voimavaroja. Ne ovat kaikista korvaamattomimmat.

 


 

Kaksoiselämä-musikaali Kuopion kaupunginteatterissa

”Kaksoiselämää-musikaalissa soivat Juice Leskisen hienoimmat laulut. Musikaali ei kuitenkaan kerro Juicen elämäntarinaa. Se vie katsojat 1990-luvun alkuun, myllerryksen aikaan, jolloin niin Suomen markka kuin Neuvostoliittokin tekivät kuolemaa. Kaksoiselämää on huumorin sävyttämä tarina rakkaudesta ja elämän arvaamattomuudesta.” (Kuopion kaupunginteatteri)

kuopionkaupunginteatteri.fi/kaksoiselamaa